The course aims to provide knowledge on human development in the life cycle, with a focus on theoretical and methodological aspects and the application of this knowledge in the social field. The resources, challenges, processes and mechanisms involved during development and major transformations will be examined. Specific attention will be paid to special transitions (e.g. separated/divorced families; adoptive/foster families) and dysfunctional conditions (e.g. disability).
Curriculum
scheda docente
materiale didattico
- The first changes during development: the childhood
- The challenges of growing up: the adolescence
- Becoming an adult: maturity and parenthood
- Separated and divorced families
- Foster and adoptive families
- Families and children with disabilities
- Health challenges: the ageing
1) Kloep M. et al.(2021). Lo sviluppo nel ciclo di vita. Cambiamenti, sfide e transizioni. Il Mulino
2) Dispensa integrativa a cura della docente Arianna Bello, edita da Mulino.
Tale dispensa contiene alcuni capitoli estratti da:
- Palmonari (2011). Psicologia dell’Adolescenza. Terza Edizione. Mulino;
-De Beni Borella (2015). Psicologia dell’Invecchiamento e della longevità. Seconda Edizione. Mulino;
- Soresi (2016). Psicologia delle disabilità e dell’inclusione. Mulino.
Tale dispensa è in vendita presso le seguenti librerie :
La Sapienza Libreria Editrice Universitaria - Viale Ippocrate 158 Roma
- Dias Libreria - Viale Ippocrate 103 Roma
- La libreria Roma - Viale Ippocrate 99 Roma
3) Copie autorizzate di alcuni capitoli tratti da 2 libri:
- Rosnati e Iafrate (2023). Psicologia dell’Adozione e dell’Affido. Vita e Pensiero;
- Dowling Barnes (2018). Lavorare con i bambini nel processo di separazione e divorzio . Franco Angeli, Milano. disponibile presso la Copistera
Le copie autorizzate sono disponibili presso la Copistera Ge.RI Via Farini 41/43, Roma.
Programma
The topics of this course are the following:- The first changes during development: the childhood
- The challenges of growing up: the adolescence
- Becoming an adult: maturity and parenthood
- Separated and divorced families
- Foster and adoptive families
- Families and children with disabilities
- Health challenges: the ageing
Testi Adottati
Texts1) Kloep M. et al.(2021). Lo sviluppo nel ciclo di vita. Cambiamenti, sfide e transizioni. Il Mulino
2) Dispensa integrativa a cura della docente Arianna Bello, edita da Mulino.
Tale dispensa contiene alcuni capitoli estratti da:
- Palmonari (2011). Psicologia dell’Adolescenza. Terza Edizione. Mulino;
-De Beni Borella (2015). Psicologia dell’Invecchiamento e della longevità. Seconda Edizione. Mulino;
- Soresi (2016). Psicologia delle disabilità e dell’inclusione. Mulino.
Tale dispensa è in vendita presso le seguenti librerie :
La Sapienza Libreria Editrice Universitaria - Viale Ippocrate 158 Roma
- Dias Libreria - Viale Ippocrate 103 Roma
- La libreria Roma - Viale Ippocrate 99 Roma
3) Copie autorizzate di alcuni capitoli tratti da 2 libri:
- Rosnati e Iafrate (2023). Psicologia dell’Adozione e dell’Affido. Vita e Pensiero;
- Dowling Barnes (2018). Lavorare con i bambini nel processo di separazione e divorzio . Franco Angeli, Milano. disponibile presso la Copistera
Le copie autorizzate sono disponibili presso la Copistera Ge.RI Via Farini 41/43, Roma.
Modalità Frequenza
The frequency is not mandatory but recommendedModalità Valutazione
The written test is conducted in the computer room and consists of 2 tests: 1) "Filter" test: involves 15 questions with multiple answers. The questions cover topics presented in the textbook and supplementary handouts and chapters. The maximum time available is 15 minutes. Students with Specific Learning Disorder or Disability have an extension of maximum time (30% and 50%). Correct answers receive 1 point; incorrect answers or omissions receive 0 (zero) points. If students/students answer at least 9 questions correctly, they can proceed to the second test. Students receive the outcome of the filter test immediately after the test and know whether or not they can proceed with the "open questions" test. 2) The "open questions" test involves 2 questions. The questions cover 2 topics from the textbook and supplementary handouts and chapters. The maximum time allotted is 20 minutes. Students with Specific Learning Disorder or Disabilities have an extension of maximum time (30% and 50%).
scheda docente
materiale didattico
- The first changes during development: the childhood
- The challenges of growing up: the adolescence
- Becoming an adult: maturity and parenthood
- Separated and divorced families
- Foster and adoptive families
- Families and children with disabilities
- Health challenges: the ageing
1) Kloep M. et al.(2021). Lo sviluppo nel ciclo di vita. Cambiamenti, sfide e transizioni. Il Mulino
2) Dispensa integrativa a cura della docente Arianna Bello, edita da Mulino.
Tale dispensa contiene alcuni capitoli estratti da:
- Palmonari (2011). Psicologia dell’Adolescenza. Terza Edizione. Mulino;
-De Beni Borella (2015). Psicologia dell’Invecchiamento e della longevità. Seconda Edizione. Mulino;
- Soresi (2016). Psicologia delle disabilità e dell’inclusione. Mulino.
Tale dispensa è in vendita presso le seguenti librerie :
La Sapienza Libreria Editrice Universitaria - Viale Ippocrate 158 Roma
- Dias Libreria - Viale Ippocrate 103 Roma
- La libreria Roma - Viale Ippocrate 99 Roma
3) Copie autorizzate di alcuni capitoli tratti da 2 libri:
- Rosnati e Iafrate (2023). Psicologia dell’Adozione e dell’Affido. Vita e Pensiero;
- Dowling Barnes (2018). Lavorare con i bambini nel processo di separazione e divorzio . Franco Angeli, Milano. disponibile presso la Copistera
Le copie autorizzate sono disponibili presso la Copistera Ge.RI Via Farini 41/43, Roma.
Mutuazione: 22910854 PSICOLOGIA DEL CICLO DELLA VITA in Servizio sociale e Sociologia L-40 R BELLO ARIANNA
Programma
The topics of this course are the following:- The first changes during development: the childhood
- The challenges of growing up: the adolescence
- Becoming an adult: maturity and parenthood
- Separated and divorced families
- Foster and adoptive families
- Families and children with disabilities
- Health challenges: the ageing
Testi Adottati
Texts1) Kloep M. et al.(2021). Lo sviluppo nel ciclo di vita. Cambiamenti, sfide e transizioni. Il Mulino
2) Dispensa integrativa a cura della docente Arianna Bello, edita da Mulino.
Tale dispensa contiene alcuni capitoli estratti da:
- Palmonari (2011). Psicologia dell’Adolescenza. Terza Edizione. Mulino;
-De Beni Borella (2015). Psicologia dell’Invecchiamento e della longevità. Seconda Edizione. Mulino;
- Soresi (2016). Psicologia delle disabilità e dell’inclusione. Mulino.
Tale dispensa è in vendita presso le seguenti librerie :
La Sapienza Libreria Editrice Universitaria - Viale Ippocrate 158 Roma
- Dias Libreria - Viale Ippocrate 103 Roma
- La libreria Roma - Viale Ippocrate 99 Roma
3) Copie autorizzate di alcuni capitoli tratti da 2 libri:
- Rosnati e Iafrate (2023). Psicologia dell’Adozione e dell’Affido. Vita e Pensiero;
- Dowling Barnes (2018). Lavorare con i bambini nel processo di separazione e divorzio . Franco Angeli, Milano. disponibile presso la Copistera
Le copie autorizzate sono disponibili presso la Copistera Ge.RI Via Farini 41/43, Roma.
Modalità Frequenza
The frequency is not mandatory but recommendedModalità Valutazione
The written test is conducted in the computer room and consists of 2 tests: 1) "Filter" test: involves 15 questions with multiple answers. The questions cover topics presented in the textbook and supplementary handouts and chapters. The maximum time available is 15 minutes. Students with Specific Learning Disorder or Disability have an extension of maximum time (30% and 50%). Correct answers receive 1 point; incorrect answers or omissions receive 0 (zero) points. If students/students answer at least 9 questions correctly, they can proceed to the second test. Students receive the outcome of the filter test immediately after the test and know whether or not they can proceed with the "open questions" test. 2) The "open questions" test involves 2 questions. The questions cover 2 topics from the textbook and supplementary handouts and chapters. The maximum time allotted is 20 minutes. Students with Specific Learning Disorder or Disabilities have an extension of maximum time (30% and 50%).